Diving Koh Tao

22 december 2015 - Ban Tai, Thailand

Dag allemaal!

Ik ben uiteindelijk toch 3 nachten in Bangkok gebleven en verbleef in Chill Out Hostel. Hele leuke bende daar, overdag chillen en 'savonds feesten. Maar na enkele dagen heb je dat wel weer gezien dus nam ik samen met mijn Canadese vrienden de trein voor een daguitstapje naar Ayutthaya. Het duurde een uur om Bangkok te velaten, en dan nog eens een uur om Ayutthaya te bereiken, super traag dus maar wel mooi en leuk! Eens aangekomen namen we een tuktuk die ons naar alle interessante plekken bracht. De stad Ayutthaya, gesticht rond 1350 als hoofdstad van het Koninkrijk Ayutthaya door de Siamese Koning U Thong, werd over een periode van ca. 400 jaar door 33 koningen opgebouwd. In 1767 werd de stad door het Birmese leger verwoest. Veel oude tempels gezien dus, vaak deels of geheel verwoest maar nog steeds de moeite. Na dit culturele uitje terug de trein op voor 2u naar Bangkok waar ik 'savonds de nachtbus nam naar Chumphon.

Ik heb enkele uren op de pier van Chumphon geslapen en nam dan de Lompraya Catamaran naar Koh Tao. Meteen ingecheckt bij BigBlue diving center en me ingeschreven voor de duikcursus. In de namiddag genoot ik van zon, zee en strand, lekker niks doen! Dezelfde avond kregen we uitleg over hoe de cursus zou verlopen en moesten we het papierwerk in orde brengen. Verder verliep de cursus als volgt:

Eerste avond, uitleg over cursus, papierwerk en instructie video's, huiswerk. De volgende dag nog video's en cursus leren in de voormiddag, in de namiddag vanalle proeven in het zwembad en leren hoe je het materiaal hanteert. Volgende ochtend nog les (fysica enzo) en aansluitend meteen examen. Ik haalde 49/50, en daar was ik best blij mee. En dan kon het duiken echt beginnen. De eerste 4 duiken waren gespreid over 2 dagen en waren vooral gericht op de testen die je onder water moet afleggen. Zo moet je bewijzen dan je alle veiligheidsmaatregels onder de knie hebt en leer je navigeren en geconroleerd afdalen en stijgen. Ik had een super professionele en enthousiaste duikinstructeur. Na 2 dagen was ik dan een gecertificeerde Open Water Diver en dat werd gevierd met de groep op restaurant met lekker eten en enkele biertjes. Maar ik had natuurlijk nog lang niet genoeg van het duiken dus schreef ik me meteen in voor de volgende cursus, Advanced Adventurer. In 2 dagen deden we 5 duiken, en dit was het echte leuke gedeelte. Ik deed de volgende 5 specialisaties: Perfect Buoyancy, Night dive, Navigation, Deep diving en Wreck diving. Vooral de nachtduik was spectaculair, met een zaklamp tot 20m onder water. Ik zag het plankton glinsteren onder water! Bij de Deep dive gingen we tot 29m en ik kan je verzekeren dat dat een kick geeft! We doken ook naar HTMS Sattakut, een boot die nog diende in de tweede wereldoorlog en in 2011 gezonken is. Het leuke aan het duiken is dat je techniek combineert met het ontdekken van de onderwaterwerld, in al zijn aspecten. Ik zag zoveel tropische vissen: Parrotfish, Butterfly Fish, Bannerfish, Batfish, Blue spotted Stingray, Barracuda!, Blue ringed Angel, Redbreasted Wrasse, Saddleback Clownfish (Nemo!), Trigger Fish en Moray Eel. De cursus was afgerond en dus moest dit weer gevierd worden. In de namiddag met de gasten uit mijn groep gaan poolen, lekker roasted beef gaan eten en 'savonds genoten van zonsondergang op Sairee beach. Daarna nog wat gechilled op het strand en op kroegentocht gegaan. We sloten af in het een super leuke bar met een liveband en dansten tot de vroege uurtjes!

De volgende dag werd ik wakker, keek op mijn horloge en realiseerde me dat ik mijn boot gemist had. Geen probleem, rustig uitgecheckt en nieuw bootticket gekocht. Ik nam dus enkele uren later dan gepland de Ssongserm boat naar Koh Phangan. Op de boot verkoos ik op het dek te zitten en maakte kennis met enkele monniken terwijl de boot de hevige golven trotseerde. Na anderhalf uur door elkaar geschud te zijn, goed aangekomen op Koh Phangan, partyheaven! Meteen naar Cats in Space Hostel, super keet! Supervriendelijke mensen, geniale sfeer en feest verzekerd. Morgen is hier een D&B feest met Goldie, een van mijn favoriete dj's! Kerstavond wordt hier gevierd met een bbq en een jungleparty en op kerstdag zal ik feesten op de wereldberoemde FullMoonParty!