Maleisië - Singapore

23 januari 2016 - Manila, Filipijnen

In de Cameron Highlands nam ik deel aan de fullday experience, een dagtrip per 4x4 waarbij we met een groepje van zes de belangrijkste stops in de regio aandeden. We reden naar het hoogste punt in de regio, Gunung Brinchang op 2031m, voor een uitzicht over de theeplantages. Daarna bezochten we de fabriek waar ze de thee verwerken. Na de uitleg over het productieproces proef ik van de lokale BOH thee. We rijden met de jeep naar ‘mossy forest’, een bos dat door de hoogteligging en vochtigheidsgraad compleet bedekt is met mos. De wandeling door het bos deed me denken aan Middle Earth uit The Lord of the Rings, enkel de hobbits ontbraken. In de namiddag bezochten we nog een aarbijenkwekerij (erg lekker) en de butterflygarden waar ik slangen en schorpioenen in mijn handen gestopt krijg! Afsluitend bezochten we nog een bescheiden lokaal museum over de geschiedenis van de regio met leuke attributen en een Chinese tempel.

De volgende dag neem ik ’s ochtends de bus naar Kuala Lumpur en verbaas me over de indrukwekkende skyline bij het binnenrijden van de stad. Ik heb geluk want de buschauffeur zet me af vlakbij de hostel die ik boekte in Bukit Bintang. Ik drop mijn backpack in de hostel en trek meteen de stad in. Na wat moeilijkheden om me te navigeren in deze overweldigende stad ga ik de KL Tower op met een prachtig uitzicht over de stad. Na een korte stop bij de Petronas Towers spreek ik af met Sandra, een vriendin die hier werkt, en we gaan lekker Indisch eten. De tweede dag in KL neem ik de monorail naar het nationaal museum, een erg goed geïllustreerd museum met veel uitleg over de prehistorie, de oude Maleisische koninkrijken, het koloniaal tijdperk en het huidige Maleisië. ’s Avonds spreek ik weer af met Sandra en haar vrienden en gaan we naar een skybar om ‘KL by night’ te bewonderen. De dag erop bezoeken we samen de Batu Caves, een heilige Indische tempel met een enorme trap ernaartoe. In de grot voeren de Tamils allerhande rituelen uit zoals melk offeren en hun hoofd kaal scheren en kleuren als offering van hun schoonheid. We bezoeken ook de Dark Cave waar we veel uitleg krijgen van de gids over de geschiedenis van de grotten en de dieren die er leven zoals de meest zeldzame spin ter wereld. We hadden nog graag het park bezocht maar worden dan verrast door een enorme zondvloed aan regen. Dan maar een goede curry en een frisse pint, ook lang niet slecht! De volgende voormiddag bezoek ik nog snel Chinatown en Central Market en werp nog een blik op Merdeka Square, het onafhandelijkheidsplein met prachtige koloniale gebouwen. Op de middag neem ik in een gigantisch busstation (precies een luchthaven) de bus naar Melaka, mijn laatste stop in Maleisië.

Eens aangekomen in Melaka wandel ik 's avonds over Jonker's Walk nightmarket in China Town. Best gezellig met een biertje in de hand en de dumplings hebben gesmaakt, maar ze verkopen toch vooral veel Chinese rommel en souveniers. Ik neem nog even hoogte van de lokale -en verschrikkelijk klinkende- karaoke waarna het begint te regenen en ik dan maar wat voetbal ga kijken met de super vriendelijke Birmese eigenaar van de hostel. De dag erop is het tijd om Melaka echt te bezoeken. Melaka heeft een rijke geschiedenis als havenstad, bezet door achtereenvolgens de Portugezen, de Nederlanders, de Britten en ook even door de Japanners tijdens de tweede wereldoorlog. De rijke geschiedenis wordt verduidelijkt in het ‘Stadthuys’ en de musea errond. Ik kuier de hele dag door het erg mooie en gezellige stadje en bezoek nog een oude kerk, een fort en een prachtige oude Chinese tempel.

De volgende dag heb ik veel geluk want wanneer ik aankom in het busstation vertrekt er net een bus naar Singapore, vlotter kan niet. Eens aangekomen in de hostel, in de wijk Little India, heb ik weer geluk want die avond wordt er een gratis trip met steps door de binnenstad georganiseerd dus ik schrijf me meteen in. Geleid door de gids gaan we met elf op gang met onze steps door de wereldstad en stoppen bij enkele highligts zoals Clarke Quay, Merlion en Marina Bay Sands. Onderweg houden we halt bij een food court, een overdekte hal met vele goedkope en gevarieerde eetstalletjes, zeer gebruikelijk en overal te vinden in de binnenstad. Na zonsondergang gaan we naar Gardens by the Bay Rhapsody (zie video) en worden we getrakteerd op een licht- en waterspektakel bij Marina Bay. Op deze manier zag ik al vele highlights op één avond met een leuke groep en het was super om de prachtig verlichte stad met zijn adembenemende skyline per step te ontdekken. De dag erop verken ik Colonial District, bezoek daar Parliament House, wandel rond de mooie oude gebouwen en bezoek het Asian Civilisations museum. Na een wandeling over Marina promenade versterk ik mijn innerlijke mens met een lokaal zeevruchtengerecht in Gluttons Bay food court en bezoek ik een voorstelling over de nobelprijs in het artscience museum. ’s Avonds hangen we zoals gebruikelijk nog wat rond in de hostel en gaan we uit eten bij de Pakistaan. Op mijn laatste dag in Singapore bezocht ik Botanic Gardens met Orchid Garden, een groot en rustig park met oneindig veel soorten planten en bloemen en een  prachtige orchideeëntuin. ’s Avonds sprak ik af met Helen die ik eerder leerde kennen in Langkawi en hier studeert. We gaan weer lekker eten in een food court en genieten daarna van het gerstenat en uitzicht over Boat Quay.

Gisteren vloog ik met Jetstar naar Manila, Filippijnen. Het verschil tussen twee steden in Azië kan amper groter zijn dan tussen Singapore en Manila! Van overdreven geordend, clean en duur naar complete chaos en oh zo goedkoop, ik hou ervan! Eens aangekomen in de hostel werd ik meteen mee gevraagd op een avondje stappen en we maakten er een geweldige en stevige nacht van in een lokale club waar we als vip’s werden behandeld. Vanavond neem ik de nachtbus naar Banaue in het noorden om de Unesco werelderfgoed rijstterrassen en omgeving te bezoeken. Ik ga het er nog goed van nemen en ervan genieten tijdens mijn laatste maand in de Filipijnen! Tot snel!

1. Zille:
    5 februari 2016
    "complete chaos en oh zo goedkoop, ik hou ervan"

klinkt als een zalige plaats,
    have fun en hou ons op de hoogte